Wat is belangrijk om te weten over rouw?

Rouw gaat over het leven met verlies en leven met een gevoel van kwetsbaarheid . Een “ normaal “ proces dat bij ieders leven hoort.

Wanneer is dat vooral lastig ?

Als je iets of iemand verliest dat voor jou uiterst waardevol en niet vervangbaar is. Verlies door:
  • Dood 
  • Scheiding 
  • Delen of functies van je eigen lichaam bijvoorbeeld bij ziekte 
  • Verlies van werk 
  • Materiële goederen bijv na brand of diefstal 
Twee realiteiten
  • Je beweegt heen en weer tussen verlies en herstel gericht bezig zijn. Oftewel terugblikken en vooruitkijken. 
  • Er zijn twee realiteiten op zelfde moment aanwezig. De realiteit van het verlies en de realiteit van het leven dat verder gaat. Je oude leven is veranderd. De wereld buiten je blijft bestaan en dit zorgt voor herkenbaarheid. Confrontatie met het verleden en vermijding door met de toekomst bezig te gaan zijn allebei gezond 
  • Je laat het verleden niet los maar je gaat je er op jouw manier mee verbinden. Langzaam aan gaat je ervaring van pijn zijn naar pijn hebben. 
  • Geef jezelf de tijd die daarvoor nodig is. Er bestaan geen richtlijnen over hoe lang rouw duurt. Hoe meer betekenis de persoon of situatie heeft hoe langer je somber of verdrietig zult zijn 
Rouwen doe je met je lichaam, voelen, denken en handelen

Je lichaam Je kunt lichamelijke pijn ervaren en klachten van allerlei aard. De meeste klachten verdwijnen op den duur vanzelf. Belangrijk is het om goed voor jezelf te zorgen, eten, slapen, bewegen, rust nemen en stress te ontladen. Onderzoek daarbij wat bij jou past.

Gevoelens

Er kunnen heftige gevoelens spelen maar je kunt ook niks voelen. Wegstoppen, ontkennen, uiten . Alles kan en mag elkaar afwisselen. Er bestaat geen goed of fout. Vaak triggert een verlies ook oude pijn die onvoldoende aandacht heeft gehad in het verleden. Je rouwt dan om zowel je huidige verlies maar ook om eerdere verliezen.

Welke gevoelens kunnen een rol spelen
  • Angst voor controle verlies, overspoeld te raken, de toekomst. 
  • Woede om gemis, woede op degene die er niet meer is, woede op onbegrip van de omgeving 
  • Liefde als uiting van de blijvende positieve relatie, of blijvend verlangen om ons te hechten aan de ander 
  • Schuldig over je boosheid, over wat je hebt gedaan of gelaten, 
  • Verdriet en machteloosheid, behoefte aan troost en heling 
  • Eenzaamheid door het gemis, onbegrip van de omgeving, of ontbreken van een sociaal netwerk 
  • Positieve gevoelens als dankbaarheid, geborgenheid omdat je de overledene dicht bij je ervaart. Opluchting bijvoorbeeld na veel lijden. Genieten van de steun 
Gedachten

Piekeren is een vaak voorkomende reactie . Actief je gedachten inzetten kun je door afleiding te zoeken in acties, focussen op de dierbare momenten, humor, steun zoeken. Zoeken naar informatie, geven van betekenis en ordenen van informatie.

Doen zoals onrustig rondlopen, plekken en zaken vermijden. Sporten, werken, uitbouwen van steunende contacten en deze kunnen mobiliseren. Schrijven over wat je hebt meegemaakt, muziek luisteren.

Wanneer is hulp nodig?

Rouwreacties horen bij het leven . Als negatieve gevoelens, niets voelen of piekeren de overhand blijven nemen. Je weinig steun ervaart en kunt mobiliseren. Je dagelijks functioneren, de draad oppakken je heel veel moeite kost is ondersteuning wenselijk.