Omgaan met verlies met behulp van mindfulness

Een training van 8 weken

Het meemaken van een verlies kun je zien als een uitnodiging om stil te staan bij je leven. Dat verlies kan een persoon betreffen of je gezondheid of andere voor jouw belangrijke zaken. Vaak blijven we druk bezig met van alles en nog wat om de pijn niet te voelen. Tot dat de pijn ons weer inhaalt. Of we blijven in onze gedachten en gevoelens ronddraaien. Hier anders mee leren omgaan, meer mildheid en compassie voor onszelf te ontwikkelen, kan behulpzaam zijn. Het brengt weer meer ruimte voor de mooie dingen van het leven.

Onderdelen van de training zijn uitwisseling van de eigen ervaring, praktische oefeningen in het trainen van je aandacht. Aandacht voor wat er gebeurt in je lichaam, je hart en je hoofd. Zonder te oordelen.

Belangrijk om te weten is dat mindfulness het beste werkt als je ook dagelijks thuis oefent. Dus wanneer je je aanmeldt, doe dat dan ook van harte. Neem je voor om gedurende die 8 weken elke dag thuis ruimte vrij te maken, om de opgegeven oefeningen te doen en er kort aantekeningen van te maken zodat we ook tot een zinvolle uitwisseling in de groep kunnen komen.

Hoeveel tijd zou je vrij moeten maken? Het liefst 45 minuten per dag. Zoveel tijd als je erin stopt, zoveel krijg je er ook van terug. Bewezen is dat wanneer je 40 minuten per dag oefent, je echt iets positiefs verandert in je hersenen en daarmee in je leven. Maar ook als je korter oefent heeft dat zin, als je het maar dagelijks doet. Mindfulness kun je zien als goed voor jezelf leren zorgen, dus zie het niet als iets dat moet, maar als iets nieuws wat je jezelf gunt. Het veranderen van een gewoonte kost moeite, dus ga er vanuit dat het niet vanzelf zal gaan. Maar ook het worstelen hiermee mag onderwerp in de bijeenkomsten zijn.

Locatie en tijdstip is nog nader te bepalen. Duur van de bijeenkomsten is twee uur